מחוץ לברלין > חופשת הספא השנתית ב – Mariánské Lázně ומגוון קציצות צמחוניות

כפי שסיפרתי בפוסט הקודם, בכל שנה אנחנו נוסעים לחופשת ספא בעיירה הצ'כית  Mariánské Lázně (בגרמנית Marienbad). מריאנסקה לזנה (Mariánské Lázně – בצ׳כית) / מארינבד (Marienbad – בגרמנית) הנה עיירת ספא, מרפא ומעיינות מינרלים בדומה לקרלובי וארי – המוכרת יותר בקרב הישראלים.

הערה קטנה לפני שתקראו את ההמלצות שלי – ביקרתי במקום כבר ארבע פעמים אומנם, אך תמיד בתקופת החורף, לכן ההמלצות שלי מתייחסות לתקופה הזאת של השנה. אני בטוחה שביתר עונות השנה המקום נשאר קסום אך משתנה ללא היכר.

לנו במלון Danubius Health Spa Resort Centrální Lázně שהוא חלק מקומפלקס של 6 מלונות מרשת Danubius Health Spa Resort – כל 6 המלונות מחוברים וניתן לעבור ממלון למלון ללא צורך לצאת החוצה לקור – כך שאפשר להסתובב במסדרונות בבגדים קלים או אפילו בחלוק רחצה וזה פשוט כיף! אינני מכירה את כל המלונות בקומפלקס אך יודעת לומר לכם כי ב- Centrální Lázně מציעים חבילות מרפא אשר כוללות טיפולי ספא שונים ובנוסף אורחי המלון יכולים להיכנס באופן חופשי למתקני הספא ולבריכות במלונות המחוברים וכן לספא היוקרתי והמפנק, הבנוי בסגנון רומי, במלון Nové Lázne (גם ללא רכישת חבילת טיפולי ספא). למלון אפשר להגיע עם ילדים (אפילו קיים חדר משחקים והבנתי שגם בייביסיטר בחלק מהזמן) וגם עם חיות מחמד – אך אל דאגה, האווירה היא אווירה רגועה של ספא ונופש רגוע ושקט והילדים (והיו דיי הרבה ילדים ותינוקות וגם כלב בקומה שלנו!) לא מורגשים וממש לא קיימת אווירת "אגדו דו דו" במקום. עם זאת, חשוב לזכור שמדובר במלון במזרח אירופה – על כל המשתמע מכך ולכן יערות הכרמל (או תאילנד) זה לא פה לטוב ולרע.

צלחת פירות טריים שחכתה לנו בחדר עם ההגעה (היא הייתה ארוזה בצלופן יפה – לא הספקתי לצלם)image

ספא מפנק ושווה הבנוי בסגנון רומי

אפילו TK, אחת מחברות ביטוח הבריאות הציבורי מהגדולות בגרמניה, ממליצים על הספא כאןimage

אתם אפילו לא צריכים לסחוב מגבת מהחדר – תקבלו מגבת וסדין נקיים וריחניים בכניסה לספא וגם צמיד עם מפתח קטן ללוקר במידה ותרצו להשאיר חפצים נעולים בחדר הרחצה.

כיף להסתובב עם חלוק רחצה כל היום – במלון שהמהות שלו היא ספא וטיפולים כולם מסתובבים ככה (חלוק מפנק ונעלי בית יחכו לכם בחדר המלון)image

הנה כמה תמונות משנים קודמות

בכל מקום בעיירה מדברים הן בגרמנית והן ברוסית ומי ששולט באחת מהשפות האלה יסתדר כאן בקלות רבה. לא בטוחה לגבי האנגלית – מעולם לא ניסיתי כיוון שאני מסתדרת גם בגרמנית וגם ברוסית (גם אם שתיהן שבורות אצלי יחסית ומתובלות במבטא ישראלי כבד) אך אני מניחה, למרות שמדובר במזרח אירופה, שאפשר להסתדר גם עם אנגלית – ראיתי שהשילוט והחומרים התיירותיים השונים קיימים גם באנגלית.

אטרקציות שלא תרצו להחמיץ

Kolonada – הוואפל הדק והעגול, סימן ההיכר של צ'כיה, מיוצר כאן החל משנת 1856 ונמכר באינספור חנויות כיחידה לנשנוש מיידי או באריזות סגורות לקחת הביתה. טעים!image

מעיינות מינרלים וטיול בקולונדה (Kolonády) – במרכז העיירה אכסדרה מפוארת ומרשימה ובסופה מבנה בו מרוכזים מספר מעיינות מינרלים בעלי סגולות מרפא מהם ניתן לשתות בחינם (מי שלן באחד מבתי המלון בעיירה משלם מס תיירות סמלי שממן, בין היתר, את הפעלת המעיינות והאטרקציות האחרות במקום) המים זורמים מברזים דיי רגילים (ומאכזבים – אם אתם שואלים אותי) את המים שותים מכוס פורצלן מיוחדת ובמקום גם ארון בו תוכלו לשמור את כוס הפורצלן המיוחדת שלכם – אתם יכולים לרכוש במקום גם סתם כוס חד פעמית או להגיע עם כל כוס אחרת מהבית (או מהמלון). המלונות Centrální Lázně ו Nové Lázne בנויים גם הם על מעיינות ובשטח המלונות ישנם ברזים מיוחדים (ומיוחדים יותר מהברזים בקולונדה) מהם ניתן לשתות את מי המעיינות השונים. בעיירה קיימים כ-100 מעיינות שונים, לכל מעיין מים ייחודיים לו עם ריכוז מינרלים שונה, כל סוג מים מומלץ לטיפול בבעיה מסוימת וליד כל מעיין (ברז) תוכלו לקרוא הסבר קצר על הרכב המים וסגולות הריפוי שלהם.

המעיינות (ברזים) במלון

אתר סקי – אם אתם בעניין של סקי – במקום קיים אתר סקי קטן הפועל גם בימים שבהם אין שלג הודות לתותחי השלג המלאכותי הקיימים במקום. ליד אתר הסקי פועל רכבל אשר יעלה אתכם לראש ההר, שם תוכלו למצוא פארק מיניטורות Boheminium park (לא פעיל בחורף), סוסים ואינספור איילים חמודים. ליד אזור האיילים פועלת גם מסעדה נחמדה, לצערי אינני זוכרת את שמה, אך ביקרנו בה בשנה שעברה והיה נחמד, בייתי וטעים (אם מגיעים מכיוון הפארק המינאטורי תראו מעין מבנה קטנטן מצד שמאל לאיילים – זה נראה סגור אבל זה פתוח בהתאם לשעות הפתיחה).

מבשלת הבירה Chodovar – במקום תוכלו להנות לא רק מבירה טובה אלא גם מטיפולי ספא על בסיס שאריות ייצור הבירה – כולל אמבטיית בירה שאחריה העור נשאר רך ונעים! במקום גם מסעדה טעימה שפועלת בתוך מערה חצובה בצלע הר וגם ניתן לקנות במקום מוצרי טיפוח, גם הם על טהרת הבירה – המרכך שיער מעולה! מבשלת הבירה ממוקמת מחוץ לעיר במרחק נסיעה קצר.

התמונות משנים קודמות, השנה לא הסתדר לנו להגיע

פארק קטן ואגם עם ברווזים – במרכז העיר, ליד הקולונדה תמצאו פארק קטן ובו אגמון עם ברווזים – מספיק שתתקרבו מעט והברווזים יצאו מהמים ויגיעו עד אליכם וכך גם היונים ויצפו שתאכילו אותם. בפארק קיימת גם שדרת פסלים קטנה ובה פסל של הפסל הישראלי נירו שרף.

ועוד כמה תמונות משנים קודמות – הברווזים והיונים תמיד שם מחכים לכם שתגיעו להאכיל אותם

מזרקה מזמרת – בחורף המזרקה איננה פועלת אך מהתמונות נראה כי בקיץ מדובר באטרקציה נחמדה.

שמעתי ולא הייתי – בעיירה קזינו גדול ופארק גולף – שני דברים שרחוקים ממני שנות אור ולכן מעולם לא חיפשתי או ביקרתי בהם.

לפי האתר התיירותי של העיירה קיימות אינספור אטרקציות במקום, אך מכיוון שאנחנו מגיעים תמיד למספר ימים ספורים, אנחנו בדרך כלל מרוכזים רוב הזמן בספא, באוכל ובמנוחה, כך שאנחנו לא מטיילים הרבה. ההורים שלי לעומת זאת מגיעים בכל שנה לשבועיים וטיילו בכל הסביבה – הן בצ'כיה והן במקומות סמוכים בגרמניה. אם תסתובבו ברחוב הראשי של העיירה (Hlavní) תוכלו למצוא מספר מקומות אשר מציעים טיולים מאורגנים למקומות שונים.

גם חבורה של הרא קרישנה אפשר לפגוש שם

מסעדות שאהבנו – כולן על טהרת המטבח הצ'כי, כולן יחסית זולות ובכולן ניתן לשלם בקרונות צ'כיות או ביורו – לפי מה שנוח לכם.

Restaurant Filip – Mariánské Lázně
כתובת: Poštovní 96/9, 353 01 Mariánské Lázně, Czech Republic
כריסטיאן אוהב במיוחד את מרק השום שמוגש במקום וחולם עליו במשך כל השנה. בעבר המקום היה מעוצב בסגנון ישן, חמים ונעים אך בשנה האחרונה נערך במקום שיפוץ יסודי והמראה הפך מודרני ולטעמי פחות מיוחד ודיי סתמי. אל תזמינו את מנת פסטה הצמחונית – היא לא משהו. יתר המנות טעימות וטובות. בכל יום מבשלים מנות מיוחדות ומרקים טריים אשר לא מופיעים בתפריט – השנה טעמתי מרק פטריות מוקרם ומרק כרובית מוקרם ושניהם היו מצוינים וטעימים. גם אם יצאתם שבעים, ואתם בטוח תצאו שבעים ומפוצצים, אל תוותרו על קינוח – גם מוס השוקולד וגם הבלינצ'ס (Palatschinke) עם הגבינה והגלידה טעימים במיוחד – ממליצה לכם לא לוותר ולהזמין את שתי המנות – במידה וקיבת הקינוחים שלכם לא מספיק גדולה אתם תמיד יכולים לחלוק את הקינוחים 🙂

Restaurace Charlie
כתובת: Anglická 137/11, 353 01 Mariánské Lázně, Czech Republic
מסעדה שגילינו רק השנה – המקום קטנטן ומכיל 5 או 6 שולחנות בלבד ומעוצב בסגנון עתיק ומוקפד לפרטי פרטים. האוכל טעים ביותר והאווירה חמימה וביתית. מרק השום במקום צמחוני (בניגוד ליתר המסעדות בהן הוא בשרי ומכיל חתיכות קטנות של בשר חזיר (speck)) וסוף סוף הצלחתי לטעום מרק שום צ'כי אחרי ארבע שנים בהן אני רק מסתכלת על כריסטיאן נהנה ממנו:) 

Cafe & Restaurant Bohemia
כתובת: Hlavní tř. 100/40, 353 01 Mariánské Lázně, Czech Republic
במקום מגישים מרקים מעולים – אני אוהבת במיוחד את מרק הפטריות המוקרם אשר מוגש בתוך לחם. המנה מעט קטנה לטעמי ולכן אני בדרך כלל מזמינה אותה פעמיים;)image

Beerrarium Stará Sladovna
כתובת: Pivovarská 107, 348 13 Chodová Planá, Czech Republic
המסעדה של מבשלת הבירה Chodovar – המסעדה ממוקמת מחוץ ל- Mariánské Lázně ונדרשת נסיעה ברכב/מונית – מומלץ לשלב עם טיפול ספא או טבילה באמבט בירה. מחירי האוכל זולים – בשנה שעברה היינו 6 אנשים, הזמנו כולנו מנות עיקריות וחלק מאיתנו הזמינו גם מרקים ומנות ראשונות כולל שתייה ואלכוהול והחשבון יצא כ60 יורו בלבד לכולנו.

Restaurace U Zlaté Koule-national Restaurant
כתובת: Nehrova 26/3a, 353 01 Mariánské Lázně, Czech Republic
מסעדה נחמדה אך קצת יותר יוקרתית ויקרה מיתר המסעדות המופיעות ברשימה שהן יותר עממיות וזולות במיוחד.

חנויות

גם במקום שכביכול לא באמת אפשר לעשות בו שופינג אמיתי (מי שמחפש שופינג נוסע בדרך כלל לערים הסמוכות בגרמניה) אני תמיד אמצא מה לקנות – גם הפעם חזרתי עם שקיות עמוסות.

חלק מהפיצ'פקס שקניתי. כלי מטבח מאימייל ובובה ליונתן (טוב, האמת שהבובה היא יותר בשבילי)

TESCO רשת סופרמרקטים בריטית שאני אוהבת במיוחד שפועלת גם בצ'כיה. אני אוהבת סופרים בחו"ל באופן כללי – יכולה לטייל בהם שעות. אני תמיד מוצאת מה לקנות – הפעם קניתי קפה בטעמים שונים, תבלינים שונים, בגדים ליונתן (היה מבצע של 70% הנחה), צעצועים ליונתן ועוד כלמיני פיצ'פקס אחרים. לפני הנסיעה חזרה הביתה אנחנו נוהגים לעבור במקום ולקנות מוצרי מזון טריים.
כתובת: Chebská 998/1, 353 01 Mariánské Lázně, Czech Republic

בצמוד לטסקו גיליתי השנה שתי חנויות שוות ביותר
pepco בגדים זולים (רלוונטי במיוחד לבגדי תינוקות וילדים, היתר קצת בסגנון "שוק") ומוצרים קטנים לבית (מזכיר את סגנון KIK בגרמניה אך המוצרים הצ'כים מעוצבים יותר לטעמי) קניתי כמה כלי עץ לבישול (כפות וכו'), אגרטל, מעמדים לנרות וכמה בגדים ליונתן שהיו במבצע.
orion – כלי מטבח ומוצרים קטנים לבית – מצאתי במקום כלי אמייל מקסימים ועוד מספר כלי מטבח אחרים.

הגעה 
אנחנו נוסעים מברלין ברכב והנסיעה לוקחת כ-4 שעות, אך קיימות מגוון דרכים להגיע למקום ובנוסף, אורחי מלון  Centrální Lázně יכולים להזמין הסעה ישירה מפראג ואפילו מברלין! (במידה ומדובר בקבוצת אנשים שמתחלקים בהוצאה – המחיר סביר ביותר לדעתי) ניתן להגיע גם באמצעות אוטובוס או רכבת – פירוט נוסף ניתן לקרוא כאן

חוץ מזה, ניצלתי את העובדה שגם ההורים שלי וגם כריסטיאן היו פנויים לשמור על יונתן והצלחתי גם להסתפר וגם לעשות מניקור-פדיקור שלאק במלון. על הספרית החמודה אני ממליצה אך מהמניקור-פדיקור אני פחות מרוצה. מצד שני, אני מאוד מאוד פרפקציוניסטית ומאוד קשה לרצות אותי ובמיוחד במניקור-פדיקור ובסופו של דבר אני תמיד מעדיפה לעשות בעצמי לעצמי.image

יונתן שחה בבריכה בפעם הראשונה בחייו ונהנה מכל רגע! כמה ימים לפני הנסיעה גיליתי במקרה את הגלגל-מצוף הזה לתינוקות שבתמונה – המצוף הזה לתינוקות פשוט מדהים וגאוני! הזמנתי אותו מייד ולמזלי החבילה הגיעה בדיוק בזמן לפני הנסיעה וזה פשוט היה שדרוג מדהים לחויות השחייה!image

לא תכננתי לפרסם מתכון בפוסט הזה אבל חברות שלי היו כאן היום וטעמו ושכנעו אותי שזה טעים ושאני צריכה לפרסם – אז בבקשה – 4 מתכוני קציצות צמחוניות;imageלמעשה מדובר על מתכון, או יותר נכון, בסיס אחד שאיתו שיחקתי. אני מאוד אוהבת קציצות אבל אני כל כך רגישה לריחות ושונאת לטגן בבית כי אח"כ אני ממשיכה להריח את הריח ימים שלמים ולא עוזרים נרות ריחניים, מבהר שמנים, אוורור מסיבי של הבית וכו'. לא הייתי מכינה קציצות מלכתחילה אם לא הייתי נתקלת בקמח מצה שעומד במזווה כבר דיי הרבה זמן (אני לא אגזים אם אומר שנים) לי אין בעיה עם תאריכי "פג תוקף" למינהם – בשבילי הם רק המלצה, אך כריסטיאן נוהג מידי פעם לעבור על הדברים במקרר או במזווה ולהשליך מוצרים שלא השתמשתי בהם ואחרי דיון על כרובית אלמוגית שהוא השליך לי מהמקרר לפני כמה ימים, החלטתי לא לקחת סיכון ולהשתמש בקמח מצה ולהכין קציצות. הכנתי כמות דיי מרשימה של קציצות – אפילו יונתן שיתף פעולה והיה סבלני בצורה מפתיעה ושיחק על משטח הפעילות שלו לידי במטבח במשך כשעתיים(!). למרבה ההפתעה, למרות הכמות המרשימה, תוך יום וחצי חוסלו כל הקציצות ונשארו כמה קציצות כרובית בודדות במקרר (לא כי הן לא טעימות אלא כי מהן יצאה כמות באמת גדולה ביותר)

קמח מצה שהבאתי איתי מתישהו מהארץimage

הבסיס לכל הקציצות כולל בצל גדול קצוץ, ביצה, 2 כפות קמח מצה (יעבוד גם עם פרורי לחם דקים במידה ואין לכם קמח מצה זמין), מלח ופלפל.
לגבי כל הקציצות – הכנתי מהתערובת כדורים קטנים, חיממתי מחבת עם שמן זית, הכנסתי למחבת את הכדורים ומעכתי קצת כל כדור שיהיה מעט שטוח ויראה קציצתי, טיגנתי היטב משני הצדדים עד שהקציצות הזהיבו ונראו מוכנות – כיסיתי את המחבת במכסה זכוכית במשך כל הטיגון. כל הקציצות טעימות הן כשהן חמות והן כשהן קרות מהמקרר.

קציצות מנגולד – השתמשתי בשני זרי מנגולד קטנים-בינוניים יחסית – פירקתי את העלים שטפתי ובישלתי אותם דקות ספורות במים רותחים. לאחר מכן הורדתי את החלק הלבן (שאחרי בישול הפך לחום סגלגל) ושמרתי בצד (לא לזרוק! נשתמש בחלק הזה לקציצות ירק) קצצתי את העלים – לא קטן מידי, סחטתי את המים והוספתי את יתר המצרכים וערבבתי היטב.

קציצות כרישה – השתמשתי בכרישה אחת דיי גדולה, הורדתי את החלק הירוק ושמרתי בצד (לא לזרוק! נשתמש גם בחלק הזה לקציצות ירק) חתחתי את החלק הלבן ל3-4 חלקים ובישלתי בסיר עם מים רותחים עד ריכוך – כ-20 דק. (השתמשתי באותו הסיר עם המים בהם הרתחתי את המנגולד)
כשהכרישה רכה, שמים אותה במסננת ונותנים למים לצאת החוצה (אל תשפכו את מי הבישול! תשמרו בצד!) לאחר מכן הכנסתי לפוד פרוססור יחד עם בצל אחד – כשהכל קצוץ הוספתי את יתר המצרכים וערבבתי היטב.

קציצות ירק – הכנסתי לפוד פרוססור הרבה פטרוזיליה, גזר קלוף,  זוקיני (לא חייבם לקלוף), חלק מהחלקים הירוקים של הכרישה (לא את הכהים והגסים מידי) וחלק מהחלקים הלבנים של עלי המנגולד – זה מה שהיה לי בבית, אתם מוזמנים להוסיף כל מה שאתם אוהבים, תפוח אדמה מגורד, בטטה מגרדת וכל מה מה שאתם אוהבים. הוספתי את יתר המצרכים ובנוסף תיבלתי עם מעט פפריקה מתוקה וכורכום וערבבתי היטב.

קציצות כרובית – השתמשתי בכרוכית דיי גדולה ולכן הכפלתי את כמויות יתר החומרים. הורדתי את העלים הירוקים ובישלתי את הכרובית עד שהייתה רכה באותו הסיר בו בישלתי קודם את המנגולד ואת הכרישה. כשהכרובית התרככה הכנסתי חצי ממנה לפוד פרוססור וטחנתי קטן קטן (כמעט כמו פירה) וחצי ממנה חתחתי לחתיכות – לא גדולות מידי אך גם לא קטנות מידי – כאלה שניתן להרגיש כשנוגסים בקציצה. הוספתי את יתר המצרכים וערבבתי היטב. קציצות הכרובית יצאו לי רכות יותר מיתר הקציצות ומעט התפרקו – אם אתכם מכינים השאירו אותן קצת יותר על המחבת עד שהן מתייצבות.image

גם במי הבישול של הירקות השתמשתי והכנתי מהם מרק עדשים – אין לי מתכון מדויק כי פשוט זרקתי לסיר" כל מה שהיה לי במקרר, גזר מגורד, עגבנייה רכה חתוכה לקוביות, מעט רסק עגבניות, כוס עדשים אדומות, ופטרוזיליה קצוצה. תיבלתי במעט אבקת קארי ומלח ופלפל. אתם כמובן יכולים להשתמש במי הבישול על תקן "ציר ירקות" ולהכין מרקים אחרים (קחו בחשבון רק שהמים לא יהיו צלולים כיוון שהמנגולד צובע אותם)

מחר Valentine's Day – מאחלת לכולנו יום מקסים ומלא אהבה!imageמתנה צנועה מלאה בפיצ'פקס קטנים וחמודים מחכה כבר לכריסטיאן על השולחן במטבח (שששש אל תגלו לו!)

2 מחשבות על “מחוץ לברלין > חופשת הספא השנתית ב – Mariánské Lázně ומגוון קציצות צמחוניות

כתיבת תגובה